Umie Nadzimah Layan Blog

Umie Nadzimah Layan Blog

Monday, January 28, 2013

Tidak Pernah Sesal, Bab 15



             “Lia...kau pergi jogging tak esok ?  Aku nak ikut ?”
               “Hah?”
 Lia Hana memandang sahabatnya dengan muka serba tanda tanya. Betul ke tidak telinganya yang mendengar ini.  Minah ni mengigau ke ?
“Hoi Lia...yang mulut kau tu ternganga kenapa? Tak lawa tau tak rupa kau macam tu .Aku nak ikut kau pergi jogging esok boleh ?”
“Bo..boleh. Tapi betul ke ? Kau tak mimpi ke ni ?”
“Hello...aku belum lena lagilah...nak mimpi apa ? “
“Yelah....kau mana pernah nak ikut aku beriadah. Terkejut bataklah aku ni” 
Salina tersenyum-senyum . Dia menyembunyikan rasa malu. Memang betulpun apa yang diperkatakan Lia Hana. Sebelum ini dia memang tidak menunjukkan minat lansung untuk melakukan aktiviti menyihatkan badan.
“Aku nak  kuruskan badanlah Lia ”
“Hah?”
Salina tersengih. Dia sudah menjangka tindakbalas kawannya itu. Mata yang sudah sedia besar dan cantik itu akan menjadi dua kali ganda saiznya.
“Aku nak kuruskan badan. Nak diet cara sihat. Nak cantik!”
Salina menguatkan suaranya. Pertama supaya kawannya itu percaya, kedua adalah ingin melindungi rasa malu dengan azam barunya. Maklumlah....selama ini dia tidak pernah kisah dengan semua itu. Sebab dia lebih menyintai makanan  daripada bentuk badan yang cantik. Apa dia kisah! Tembampun tembamlah....janji makan sedap!
“Err...Lina, boleh aku tahu apa sebabnya kau tiba-tiba saja nak tukar penampilan? Dulu masa kau tergila-gila kat Azeem tu, tak pula kau kepoh dengan  badan  kau yang istimewa ni ?”
Wajah Salina yang biasanya selamba itu, boleh pula merona merah. Seperti ada sesuatu yang luar biasa sekarang ini yang tidak diketahui sahabatnya.
“Saja....aku rasa nak  nak kurus je..Tak larat rasa bawa badan yang berat ni”.
“Ye ke ?  Ke ada sebab lain yang aku tak tahu Lina ? Kau dah pandai berahsia dengan aku sekarang ni eh?”
“Mana ada rahsia apa-apa. Aku memang dah kurangkan makan sekarang ni. Kau saja yang sibuk , sampai  dah tak jaga  kebajikan aku lagi”
“Aku sibuk? Setahu aku kau yang terlebih sibuk sekarang ni. Kalau tak keluar, 24 jam dengan telefon bimbit tu ha....kadang-kadang nak pandang akupun kau  dah tak ada masa. Ada tika, aku terasa tau...kau macam dah tak nak layan aku lagi macam dulu-dulu . Kenapa Lina ? Sampai hati kau tak nak kongsi dengan aku...ni”.
“Tak ada apa-apalah! Kau tu yang terasa sendiri saja...”
“Ya...lah, orang dah tak nak kongsi dengan kita lagi sekarang ni....”
Lia Hana pura-pura berkecil hati. Dia bangun untuk masuk ke dalam bilik. Dengan Salina, taktik ini ada kalanya berkesan. Kemungkinan besar segala rahsia akan terbongkar nanti.
“Err....Lia, janganlah merajuk! Aku sebenarnya segan nak bagi tahu kau. Aku..aku dengan Faiz.....”
Lia Hana segera memberhentikan langkah pura-puranya itu. Matanya mencerlung pada Salina. Dengan Faiz ? Biar betul?
“Kenapa kau dengan Faiz ? Ada yang aku tak tahu ke?”
“Err....aku....aku ”
Salina menaikkan dua-dua jari telunjuknya di hadapan Lia Hana.
“Kau orang berdua couple ?”
Salina mengangguk. Malu-malu.
Lia Hana sudah mengigil menahan tawa. Sungguh dia tidak menyangka kali ini. Patutlah kedu-duanya nampak lain macam sahaj sejak akhir-akhir ini.
“Sejak bila Lina?”
“Alaah...baru je lagi..”
“Kau serius ?”
Salina mengangguk . Dari matanya yang bercahaya itu, Lia Hana nampak kawannya itu memang bersungguh-sungguh kali ini. Seperti ada keikhlasan terpancar dari hatinya.  Nampak cahaya bahagia. Mungkinkah itu wajah  orang yang dilamun cinta ? Agaknya,
“Faiz sungguh-sunguh ke ?”
“Dia yang buka mulut  dulu. Tapi aku pun ada perasaan yang sama pada dia. Kami dah rancang untuk bertunang pun”
“ Iya ? Serius ? Kau betul-betul pasti?”
“Aku pasti sangat-sangat. Kau masih tak percaya ke ?”
“Aku bukannya apa. Kau kan minat pada orang macam Azeem. Tiba-tiba dengan Faiz pula . Aku  tergamam la...”
“Sebenarnya Lia, aku dah sedar lama dah....aku dengan Azeem tu ibarat pungguk rindukan bulan je. Boleh dilihat tapi tidak boleh  di dapat. Takkanlah Azeem sudi pada orang yang macam aku ni. Kalau dengan kau lainlah! Walaupun harta  tidak setaraf, sekurang-kurangnya rupa dan pelajaran kau setanding dengan dia. Aku ni apa yang ada untuk dipertaruhkan. Semua kosong.  Tapi Faiz pun okay kan ?”
“Iya...Lina. Faiz memang okay sangat-sangat. Sikap tanggungjawab dia, ugama dia, semua bagus. Beruntung kau Lina. Harap kau jaga dia baik-baik. Aku doakan semuanya akan jadi baik lepas ni”.
Salina tersenyum bangga. Memang itu yang dia lihat ada pada Faiz. Walaupun pemuda tersebut muda darinya tiga tahun, tetapi tidak menjadi penghalang padanya kini.
“Esok nak jogging sama  boleh kan ? Azeem tak pergi sama kan?”
“Dia tak ada kat sinilah. Pergi Hong Kong. Kemain bersungguh-sungguh kau ya? Sanggup menahan nafsu makan demi abang yang tercinta....”
“Entah...aku rasa aku rela nak buat semuanya.  Err...Lia, aku tengok mamat Azeem tu macam angau habis dengan kau . Kau orang pun dah ada apa-apa ke ?”
Lia Hana  hanya mengjungkit bahu.
“Kau jangan jual mahal sangat Lia. Azeem tu lelaki cukup sempurna di mata perempuan. Semua perempuan yang kenal dia mesti akan terbayang-bayang untuk dapat dia. Antara layak denagn tidak aje”
“Aku ni layak ke Lina....dengan Azeem tu ?”
“Eh...apa tidaknya ? Kau dengan dia bagai pinang dibelah dua tau! Sama cantik, sama padan, ada rupa ada gaya”
“Itu kata kau. Tapi aku takutlah Lina. Azeem tu cara hidup berbeza dengan aku. Dia sudah terbiasa dengan cara high class , gaya orang  kaya dan bos-bos. Aku ni biasa-biasa saja. Kami banyak berbeza sebeanrnya”.
“Tapi Lia, perbezaan yang sebegitulah yang boleh menyatukan kau orang kan? Aku tahu Azeem tu mendekati kau sebab apa yang ada pada kau, bukan kerana status. Apa yang dimiliki kau tu yang menjadi daya tarikan pada dia. Dari pandangan mata dia saja aku sudah nampak, dia dah angau sangat pada kau Lia”
“Amboi.....kau sekarang dah pandai banyak ya? Maklumlah...orang dah selangkah lebih dari aku”
Salina tergelak. 
“Belum  banyak  lagi pengalaman aku, tapi cukup untuk membuatkan dunia aku terasa cukup indah tau! Kau tu takkan tak rasa lagi kot ? Aku tengok mamat biul tu layan kau bagai nak rak . Takkan tak istihar apa-apa lagi Lia ?  
 Lia Hana hanya tersengih. Hhmm....dia sendiri belum ada jawapan yang pasti. Mereka memang rapat sejak akhir-akhir ini. Terlalu rapat! Melebihi dari hubungan sahabat. Kadang-kadang dia sendiri ngeri bila mengenangkan keakrabannya dengan Azeem.
Setiap hari mesti berjumpa, walaupun sekejap pun tidak mengapa. Setiap jam  telefon bimbit wajib berbunyi menandakan ada mesej dari pemuda tersebut. Paling tidakpun bertanya apa yang sedang dilakukan ?  Dan Lia Hana cukup merasa bahagia apabila terlihat sahaja mesej itu dari si buah hati pujaannya. Sepatah perkataanpun , sudah cukup membuatkan hatinya bergetar suka. Terasa diri diberi perhatian dan disayangi.
Sudah seminggu si dia berada di Hong Kong. Tetapi setiap hari tidak pernah gagal untuk menghubunginya, walau dengan cara apa sekalipun . Azeem mesti memperuntukkan masa walau sekejap untuk dirinya.   
Rindu di hati hanya tuhan sahaj yang tahu.  Rasa serba tak kena bila tidak dapat berjumpa dengan tuan punya badan. Resah gelisah!

**********
                        DI BILIK  hotel bertaraf lima bintang yang terletak  di tengah bandar kepulauan Hong Kong,  Syed  Awaludin  asyik memerhatikan gelagat anak lelaki tunggalnya. Sepanjang hampir seminggu berkongsi bilik dengan anaknya, dia dapat  melihat dengan jelas perubahan ketara yang berlaku pada kelakuan anaknya. Jelas berbeza dengan Syed Azeem sebelum ini.
                        Maka, betullah sebagaimana yang selalu diperkatakan isterinya, Tengku Adurah,  Syed Azeem sekarang telah nampak hidup dengan baik dan gembira. Sudah banyak tersenyum, malah kadang-kadang kelihatan melampau pula apabila anaknya boleh tersengih-sengih seorang diri. Kot ya pun sudah boleh tersenyum, jangalah berlebih-lebih! Nanti kalau sudah terbiasa begitu, dicop orang kurang siuman pula.
                        Sudahlah  dia hanya mempunyai seorang anak lelaki. Tiada yang lain! Dengan Syed Azeem itu sahaja dia menggantungkan segala harapan dalam memperbesarkan empayar perniagaan keturunanannya. Dua orang anak perempuannya, kelihatan seperti kurang berminat. Selama ini Syed Azeemlah yang menjadi tunjang   peyambung kekayaan  dan nama keluarga. Kepada anaknya itulah diletakkan sepenuh tanggungjawab.
                        Mujur juga Syed Azeem ini dijadikan tuhan sebagai anak lelaki yang baik. Sentiasa patuh pada arahan orang tua. Jika A kata mereka, maka A lah yang dilakukannya. Setakat ini, Syed Awaludin cukup berbangga dengan sikap anaknya. Syed Azeem tidak pernah mengecewakan dia dan Tengku Adurah. Walau kadangkala Syed Azeem kelihatan kurang bersetuju dengan apa yang mereka tetapkan, tetapi dia tetap patuh, tidak pernah membangkang. Ya....dia memang anak yang yang teramat baik!
                        Namun, perubahan sikap Syed Azeem kebelakangan ini, sedikit sebanyak membuatkan fikirannya menjadi gusar. Dia tidak boleh membuang begitu sahaja dengan apa yang disaksikannya. Masa depan legasi keluarga terletak sepenuhnya di bahu anak lelaki tunggal itu. Jadi , apa yang berlaku dalam diri anaknya, dia perlu memberi perhatian yang lebih, supaya generasi Al-Barakbah  terus terpelihara kemuliaannya. Tidak dicemari dengan campur aduk orang-orang yang tidak berkenaan, terutama dari golongan kebanyakan, yang entah tidak diketahui asl usulnya.
                        Syed Awaludin pasti anaknya itu tengah dilamun angin asmara bersama seorang perempuan. Ahh.....dia sudah tua dan terlalu banyak pengalaman hidup. Sekilas ikan di lautan, dia sudah tahu jantan betinanya.
                        Sepanjang bersama dengan Syed Azeem di sini, dilihat anaknya tidak berenggang dengan telefon bimbit. Jika berbual pula, suaranya romantik berbisik-bisik. Syed Azeem lebih suka berada dibilik hotel jika tidak ada temujanji perniagaan. Tidak seperti sebelum ini jika  ke luar negara, anaknya suka berjalan-jalan melihat tempat orang. Kali ini amat berbeza.
             Ada tidak ada keluarpun, anaknya cuma pergi membeli-belah beberapa barangan kulit untuk orang perempuan. Mungkin untuk bondanya dan Syarifah Azeera. Kedua-dua perempuan itu memang  kaki barangan berjenama, dan ianya boleh didapati dengan agak murah di Hong Kong berbanding di negara sendiri. Atau  Syed Azeem ada juga membelikan kepada perempuan lain ?  Mungkin juga. Ahh....itu yang menambahkan kebimbangan hati Syed Awaludin!
            Dulu, dia ingatkan Syed Azeem kembali rapat dengan Sharifah Zalia, setelah anak sahabatnya itu kembali solo. Namun tekaannya meleset, apabila walid Sharifah Zalia, Syed Hanafi menafikannya. Menurut Syed Hanafi, anaknya tidak pernah menghubungi Syed Azeem lagi selepas pemuda itu dikecewakannya.  Sehingga kini mereka tidak pernah berhubungan lansung. Itu Syed Hanafi pasti.Sharifah Zalia amat rapat dengan uminya, dan segala rahsia anak perempuannya dapat dikorek melalui isterinya itu.  

            Jawapan itu yang menambahkan kerunsingan kepala Syed Awaludin. Jika Syed Azeem berkawan semula dengan Zalia, dia amat-amat menyokong. Itu yang diidamkannya. Sharifah Zalia adalah satu-satunya zuriat Syed Hanafi yang ada. Gabungan anak mereka berdua akan membuatkan empayar perniagaan Syed Awaludian semakin berkembang dengan gahnya.
            Syed Awaludin tidak pernah kisah dengan apa yang telah dibuat oleh Sharifah Zalia dahulu. Baginya, itu semua adalah ragam orang muda yang belum matang, dan mereka sebagai orang tua perlu bersedia dengan kemungkinan yang begitu. Kemarahannya pada keluarga Syed Hanafi hanyalah beberapa hari sahaja. Dia memutuskan untuk kembali menyambung silaturahim demi hubungan perniagaan dan gelaran ‘Syed’ yang dimiliki bersama. 
            Tetapi tidak bagi Syed Azeem rupanya....
            Entah dengan gadis mana anaknya menjalinkan hubungan ? Dia perlu siasat. Tidak boleh membiarakan hubungan ini berterusan jika dengan orang yang tidak sesuai. Salasilah keturunan Al-Barakbah perlu dijaga rapi. Bukan sebarangan orang boleh memasukinya.
            Dalam diam melihat gelagat anak lelakinya, Syed Awaludin bertekad untuk mula bertindak sekembalinya ke tanah air nanti......

4 comments:

  1. Ala...mslh keturunan plak dh..hemm..

    ReplyDelete
  2. Wahhh..sukalah..Salina & Faiz dah tak menjadi penghalang sukanya!!!...

    Tapi bapak sidia pulak la kacau daun…heisyyy…..
    Mesti ada twist ni kan??... mesti ada r/ship btwn zalia n lia…:)

    ReplyDelete
  3. Suke3...azeem dah angau..bila nak berterus terang dgn lia ni...hai cpt la smbg n3 seterusnya...

    ReplyDelete
  4. Hudapis, A'ah lebih kurang mcm tu la konfliknya...
    hk, bapak dia memang jahat sikit...twist? kita tunggu eh.
    Saadiah, hehe...dlm n3 seterusnya kut..
    Makasih semua atas komen-komennya.

    ReplyDelete