Umie Nadzimah Layan Blog

Umie Nadzimah Layan Blog

Monday, September 3, 2012

Tidak Pernah Sesal, Bab 1


                        “LIA ?”.
                        Tidak ada sebarang tindakbalas terhadap panggilan itu.
                        “Lia ? Lia?”
                      Lia Hana menoleh kepada lelaki yang menyebut namanya itu. Sedikit terkejut Merenung seraut wajah tampan di hadapan. Memang betul  itu panggilan  untuknya. Setelah tiga kali pangkal namanya disebut, terasa dia tidak salah mendengar. Masalahnya, ia keluar dari mulut lelaki yang entah dari mana munculnya. Tiba-tiba mengejar dan memanggil-manggil.  Saat ini, otaknya bekerja keras mengingati    ,jika pernah mengenali jejaka ini. Gagal! Tiada lansung memorinya terhadap orang ini. Memanglah kacak ! Tetapi entah siapa-siapa . Berani pula menjerit namanya ditengah-tengah kebisingan dan orang ramai begini.
                        “Lia ? Macam mana boleh ada di sini ?”
                      Hah? Lia Hana masih terpinga-pinga seperti tidak percaya lagi. Lelaki ini betul-betul mengenali dia ke? Sekali lagi dia mendongak memandang wajah tersebut. Lelaki itu tersenyum mempamerkan gigi  putih berseri serta tersusun rapi. Hendak tidak hendak bibirnya terpaksa mengungkapkan kata yang lahir dari tindakan otak dan perasaan yang telus.
                        “Saya kenal awakkah ?”
                        Lelaki itu  membulatkan mata kepadanya. Seperti kurang percaya  dengan soalan pendek yang lahir dari bibir mungil itu.
                        “Heh? Takkan dah lupa abang ? Tahulah abang bukan pilihan Lia, tapi takkan sampai tak kenal dah ? Sampai hati Lia buat abang begini . Sedih abang…”.
                        Berkerut dahi Lia Hana. Mamat seorang ini, rupa memikat hati, tapi mungkin wayar ingatannya ada yang putus agaknya.  Datang entah dari mana, tiba-tiba mengaku mengenali dirinya. Siap dengan muka sedih-sedih dan kecewa lagi.  Namun nama yang disebut itu sememangnya  betul. Lia!. Itu panggilan untuknya!
                        “Encik salah orang agaknya. Saya betul-betul tak mengenali encik. Minta maaf ya”.
                        “Lia ? Sampai hati …..Jika tak sukapun, janganlah kata tidak mengenali abang”.
                        “ Sungguh encik, saya betul-betul tidak kenal”.
                        Lia Hana enggan berlama-lama berteka-teki dengan lelaki tersebut. Orang biul, detik hatinya.  Kakinya pantas sahaja melangkah untuk bergerak. Kebetulan  matanya telah terperasan  Salina yang melambai-lambai tangan dari restoran makanan segera  berhampiran. Lelaki tersebut masih seperti tidak percaya  dengan kata-katanya. Tangan Lia Hana dicapainya.
                        “Hissh!  Apa ni ?.       
            Sediki terjerit suara Lia Hana. Terkejut lalu.spontan merentap kembali  tangannya. Pantas mempercepatkan langkah masuk ke restoran  menuju ke meja yang diduduki Salina bersama dua orang gadis yang lain. Sedikitpun dia tidak ingin memandang kembali lelaki yang berlaku kurang sopan terhadapnya tadi.  Lelaki   tersebut juga seperti terkejut dengan tindakannya sendiri. Akhirnya hanya  matanya sahaja yang mampu  mengiringi langkah pemergian Lia Hana sehingga ke dalam .
           
            Agak tercungap-cungap Lia Hana ketika manarik kerusi dan melabuhkan punggungnya disitu.  Salina juga terdiam memerhatikan kawannya dan seketika kemudian membuang pandang kepada lelaki itu, yang masih terpaku memandang ke arah mereka.
            “ Siapa dia lelaki macho di luar tu Lia ? Kau tak pernah cerita pada akupun? Macam drama pula aku tengok kau orang berdua. Siap tarik-tarik tangan lagi”.
            “Entah Lina.  Orang sewel agaknya. Akupun tak kenal”.
            “Takkanlah tak kenal boleh sampai macam tu sekali. Tengok tu….dia masih pandang-pandang engkau!”.
            “Dia ada lagi ke kat luar tu ?”.
            “Ada….lah.  Tampan sangat….Lia”.
            “ Hiss…Engkau ni Lina. Aku ni seramlah ! Tapi dia kenal aku. Dia panggil aku berkali-kali.  Sumpah aku tak kenal dia . Seramlah aku Lina. Dia siap cakap macam orang putus cinta lagi…..Aku  rasa dia  macam tak betul saja. Ataupun tengah kecewa bercinta. Habis apa kita nak buat ni Lina ?”.
            “ Engkau tak nak ke berkenalan dengan dia ? Aku boleh lambai dia masuk. Dia masih memerhati tau !”.
            “ Engkau Lina, kalau nak buat lawakpun, biarlah kena pada tempatnya. Entah siapa-siapalah tu. Dia dah berkurang sopan dengan aku, maknanya dia bukan lelaki budimanlah ! Jadi engkau jangan nak memandai-mandai”.
            Lia Hana  bertegas sambil mata menoleh ke arah dua orang gadis di hadapannya. Baru dia perasan kewujudan mereka berdua. Mereka juga terdiam ataupun terkejut menyaksikan babak drama singkat  sebentar tadi.
            “Eh….Maaflah Siti. Datang sini nak raikan hari jadi Siti, tak sangka pula kena bermasam muka tadi”.
            “ Tak apa kak. Ada juga hiburan . Kelakar juga.  Akak  ni…ke mana pergi mesti menarik perhatian kaum lelaki. Cemburu perempuan lain”.
            “ Hissh….Siti ni. Kalau dapat lelaki yang bagus tak apa, kakpun suka, ini yang wayar putus datang cari kak.  Buang masa  kau orang nak  cemburu. Eh ,  Ini kawan Siti ke ?”.
            “ Iya kak. Kawan baik dari sekolah lagi, Norlia. Dia kerja di bangunan sebelah. Promoter”.
            Senyum lebar  berbalas  diantara Lia Hana dan Norlia.  Berbual-bual ringan ,  berkenalan.  Pada pandangan kasar, Lia Hana  kurang menyenangi dengan perawakan kawan Siti ini. Seperti ada sesuatu yang tidak kena di mata dan hatinya. Lia Hana kemudiannya mengalihkan pandangan kepada Salina yang seperti tidak berada seiring dengan mereka.
            “ Hei kawan. Ke mana kau pergi ? Sudah-sudahlah tengok mamat biul tu”.
            “ Dia dah pergilah…. Lia. Kesian pula aku tengok. Lama dia perhatikan engkau sebelum pergi. Entah-entah dia memang kenal engkau tak? Cuma engkau saja yang hilang ingatan. Maklumlah, kena paksa balik kampong oleh mak kau.”.
            “ Iya…lah tu. Tak apa , anggaplah aku hilang ingatan! Asalkan kau jangan terpikat dengan mamat tu. Engkau ni Lina, pantang jumpa lelaki macho sikit, mulalah hilang pertimbangan. Ada ke kawan baik sendiri kau kata hilang ingatan ?”.
            “ He..he..he. Maaflah Lia.  Tapi engkau tak hairan ke dengan kelakuan mamat tu tadi? Macam mana dia boleh tahu nama engkau ?”
            “A’aa yek ? Macam mana dia tahu nama aku ?   Misteri juga ya?”
            “ Kau ni Secret admirer dia tak ?”
            “ Kalau ‘SA’ selalu terserempak Lina. Setahu  aku , ini pertama kali aku jumpa dia. Akupun baru sebulan pindah sini.  Mana sempat orang nak pandang”.
            “ Alah…Lia, orang cantik macam kau, kejap aje boleh buat orang jatuh hati dan merana tau. Lainlah ….orang macam kita ni. Betul tak Siti, Norlia?”.
            Budak berdua itu cuma tersenyum . Bersetuju tidak, membantahpun tidak. Sudahnya Salina mencebikkan bibir, dan ketawa sendiri-sendiri.

            “Terimakasih Kak Lina, belanja makan hari ini”.
            “ E’eeh, memang akak yang belikan Siti, tapi duitnya kak Lia yang punya. Duit dia lagi masyuk dari akak. Akak ni Penbantu Tadbir saja. Dia lainlah, Pengurus, Duit berkepuk-kepuk”.
            “ Aku ikhlaslah Lina. Tak payahlah engkau ungkit-ungkit  pasal duit aku dalam bank tu. Kesian Siti. Nanti tercekik pula dia. Belanja makan,tapi menyebut-nyebut. Macam tak ikhlas  pula ya ?”
            “ Siti tak apa kak. Terimakasih banyak-banyak Kak Lia. Kakak berdua selalu layan Siti dengan baik. Dah bagi makan, ada hadiah pula . Tak terbalas Siti”.
            “ Tak ada apa…lah Siti. Sikit aje tu. Tak luak duit kakak Lia kau ni…”
            Salina masih hendak menyakat Lia Hana . Namun, bagi Lia Hana, ianya perkara biasa yang didengarinya. Sikap Salina memang begitu. Terlebih ramah dan juga terlebih berani. Kadang-kadang naik rimas dibuatnya, tetapi rindu pula tanpa kehadirannya. Namun, dia mempunyai sekeping hati yang jujur dan penyayang. Itu yang membuatkan Lia Hana boleh bertahan bersahabat dengannya sejak sekian lama.

            “Lepas ni Norlia nak belanja Siti tengok wayang. Akak berdua nak ikut ?”.
            “ Oh ya ke? Nak tengok wayang ? Kak Lia tak dapatlah Siti. Kena balik rumah mak. Dia kurang sihat . Kau Lina macam mana ? Nak tengok wayang juga ?
            “ Aku nak balik rumah kitalah. Kau hantar aku yek?”.
           “Untuk kau Lina, apapun aku snggup. Siti jangan balik lambat sangat ya!. Lepas menonton terus balik. Tak selamat, kalau jauh malam sangat”.
            “Iya kak”
                        “ Kami pergi dulu Siti, Norlia. Jaga diri ya!”
                        Lia Hana dan Salina beredar setelah menghabiskan makanan mereka, meninggalkan dua gadis remaja yang mempunyai agenda mereka tersendiri di Pusat membeli belah tersebut.
                        “Lia!. Tunggulah….Engkau ni, kalau bab berjalan, tak tahu perlahan-lahan”.
                        Lia Hana memperlahankan langkahnya supaya dapat beriringan dengan Salina. Padanya, bukan dia yang berjalan laju, tetapi Salina yang amat perlahan pergerakannya. Suka sangat memerhati kiri kanan, sana sini.
                        “ Lia…Kau nampak tak apa yang aku nampak ?”
                        “ Apa dia Lina ? Tak semua yang kau nampak dapat dilihat aku tau!”
                        “ Tu..tuu…Cuba kau pandang sebelah kanan”.
             Bisik Salina perlahan. Tanpa berlengah, Lia Hana memalingkan kepalanya ke sebelah kanan. Matanya menentang sepasang mata redup yang tengah merenunginya. Berderau darahnya.
            “Ya Allah!. Mamat biul tu ke ? Kenapa kau tak cakap dari tadi?”.
            “Akupun baru perasanlah dia tengah mengekori kita. Agaknya dia menunggu dari tadi tak?”
            “ Hissh. Apa yang dia nak ha….Lina? Kau ada idea tak ?”
            “Aku tak nampak dia macam orang jahatpun. Kau tanyalah dia baik-baik. Tu dia tengah datang ke arah kita. Kalau kau berkasar, takut jadi lain pula nanti”.
            “Aku takutlah Lina”.
            “ Sini ramai oranglah! Jangan bimbang”.
            Lelaki tersebut menghulurkan senyuman, yang dibalas sedikit pahit oleh kedua-dua gadis tersebut.
            “Saya minta maaf  pasal tadi. Saya tunggu ni sebab nak pastikan,betulkah cik tak kenal saya ?”.
            Hati Lia Hana sedikit lega dengan ucapan maaf tersebut. Namun, tidak bermakna dia tidak perlu berhati-hati lagi. Dipegang erat tangan Salina, sebagai persediaan, jika berlaku perkara yang tidak diingini.          
            “Betul. Saya tidak kenal encik . Tapi nama saya sememangnya Lia”.
            “ Syarifah Zalia?”
            “Bukan. Saya Lia Hana. Betullah ….encik dah salah orang”.
            “Oohh….Maaf. Pelanduk dua serupa rupanya . Maaf ya ?”.
            “ Tak apa. Mungkin iya kut! Pelanduk dua serupa. Kami pergi dulu ya ?”.
            Lia Hana terus menarik tangan Salina dan berjalan laju menuju ke arah tempat parkir kereta. Sesampainya ke kereta Toyota Vious hitam  miliknya, mereka  terus masuk  dan dengan segera dia  menekan kunci pintu supaya tidak dapat dibuka dari luar.
            “ Serik aku berjalan dengan engkau tau Lia. Kut ya pun, tenang-tenanglah!. Apa yang engkau nak takutkan. Orang ramai lalu-lalang.  Ini tidak , engkau heret aku macam budak kecil !”.
            “ Aku takutlah Lina. Macam-macam orang ada kat luar ni”.
            “ Aku tak nampakpun lelaki tadi macam orang jahat. Kalau kau tak nak layan dia, paslah pada aku. Ini tidak, kau lansung tak bagi peluang….”
            “Ooi cik kak ! Peluang apanya ? Hari dah malam. Hendaknya dia tu peragut ke , dihulurnya pisau kat leher engkau tu , apa kau nak buat ?”.
            Salina membuang pandangannya ke luar. Tidak memberi tindakbalas kepada kata-kata kawannya. Matanya tertanchap kepada sekujur tubuh bersandar di sebuah kereta mewah sedang memandang ke arah mereka.
            “Lia. Dia ada lagilah !. Tuu ….Kau nampak tak ? Bersandar di kereta BMW tu”.
            Saat itu, dada Lia Hana amat berdebar-debar. Sampai ke aku ke rumah emak malam ini , fikirnya. Dibuatnya lelaki itu mengekorinya, dan menahan di tengah-tengah jalan bagaimana?. Jalan ke kampongnya pula  sunyi  dan agak gelap.

            “Lina, aku tak jadi balik rumah maklah malam ini….”.
           


8 comments:

  1. Waahhhhhh......episode 1 je dah buat saya hooked....cayalah kak umie...

    ReplyDelete
  2. best!xsabar nak baca bab seterusnya.

    ReplyDelete
  3. Wah...awal2 lagi dah "mengancam" citer kak Umie ni... Hish, mamat handsome dgn BMW?? saperlah dia ni..

    hopefully lepas ni akak update lagi sambungannya di blog ni, ye? Thanks kak.. :-)

    ReplyDelete
  4. Rozie, hehe...thanks, citer lama ni
    Farra83...ti kak masukkan bab 2 ya
    Seog wanita... : A'ah , memang kak akan masukkan dlm blog ni aje citer ni..

    ReplyDelete
  5. Ni nk marathon bc novel ni mlm ni gak.. Hehe. Mmg best la

    ReplyDelete
  6. first time bce novel nie...hehe sy dh terpikat pd jaln cerite nye...

    ReplyDelete